sunnuntai 3. joulukuuta 2017

Paluu arkeen

Reilu seitsemän viikkoa on takana – seitsemän viikkoa hyvin epätavallista lukiojaksoa. Tiimijakso on ollut jotain täysin muuta ja toisenlaista, sillä päivät ja tehtävät muodostuivat jakson aikana aivan toisin kuin tavallisen jakson aikana. Neljän oppiaineen nivoutuminen yhteen yhteisiksi viikkotehtäviksi on ollut haastavaa niin opettajille kuin opiskelijoillekin. Tehtävien monipuolisuus ja haastavuus olikin ehkä juuri tässä: samassa tehtävässä oli eri oppiaineiden sisältöjä ja eri osa-alueita, joita arvioitiin. Tehtävän onnistuminen tarkoitti, että työn tuli täyttää sisältö- ja muotokriteerit neljältä eri kannalta. Lisäksi edellytettiin kriittistä tiedonhakua ja kykyä ymmärtää esimerkiksi uutisten taustoja ja asiakokonaisuuksia.

Tiimijakson taitotavoitteet olivat esillä avoimessa illassa.
Tiimijakso oli varmasti haastava, enkä lainkaan ihmettele väsymystä, jonka saattoi huomata viimeisellä viikolla niin opiskelijoiden kuin opettajienkin keskuudessa. Opettajana väitän kuitenkin, että tiimijakso on antanut sellaisia oppeja, joita monet – minä mukaan lukien – oppivat tavallisesti kantapään kautta vasta jatko-opinnoissa tai työelämässä. Monet totesivatkin jakson loppupuolella, että ryhmätyötaidot kehittyivät ja esiintymiskokemusta sai paljon. 


I Åbo talade studenter också på svenka.

Äidinkielen opettajana olen erityisen tyytyväinen siihen kehitykseen, joka tapahtui puheviestintätaidoissa. Neuvottelu- ja keskustelutaidot kehittyivät jakson aikana. Oman tiimin tuki esiintymistilanteissa auttoi varmasti monia opiskelijoita. Mikrofoniin puhuminen satapäiselle yleisölle onnistui, kun tiimi suunnitteli ja piti esityksen yhdessä.

Tiimi Batmanin hanukkarekvisiitta
Tiimijakso jätti jälkeensä varmasti monenlaisia yhteisiä muistoja, huonoja ja hyviä. Jakso haastoi opiskelemaan uudella tavalla, joka ei ollut helppo tai ennalta tuttu. Moni työskenteli ensimmäistä kertaa täysin vieraan ryhmän kanssa, ja tutustuminen ja työtapojen löytyminen veivät aikaa. Jokainen opiskelija koki jakson eri tavalla. Toisen tiimi toimi ja yhteistyö sujui saumattomasti, mutta tiimistä puuttui kriittisyys, minkä vuoksi tehtävät eivät yltäneet vaaditulle  tasolle. Toisen tiimi taas saattoi olla hyvinkin jähmeä työskentelyssään, mutta koska erilaiset mielipiteet toivat kriittisyyttä tehtävän tekoon, suoritukset olivat erittäin hyviä. Jokainen tiimi oli erilainen, koostuihan se hyvin erilaisista opiskelijoista ja erilaisista oppijoista.

Timon hautajaispuhe tiimijaksolle.
Jakson viimeisenä päivänä kokoonnuimme vielä viimeisen kerran yhteen. Timon pitämä muistopuhe sekä opiskelijoiden muistovärssyt saattelivat tiimijakson päätökseen. Päätöstilaisuudesssa, tiimijakson hautajaisissa, tunnelma oli helpottunut mutta myös haikea. Yhteiset kokemukset, yhdessä vietetyt päivät ja oma työtila viltteineen ja kahvinkeittimineen muodostavat varmasti ensimmäisen lukiovuoden mieleenpainuvimman muiston. Kakkosilla on vanhat tanssinsa, kolmosilla penkkarihulinansa, ja nyt ykkösillä tiimijaksonsa.

Mutta nyt, rakas tiimijaksomme. On aika mennä talvilevolle kuin muumiperhe ikään. Lepää rauhassa. Ehkä tapaamme, kun aurinko jälleen paistaa ja metsä vihertää.

Muistovärssy hautajaisseremoniasta.
Tiimijaksoa muistelle,
Ulla Vormisto





Paluu arkeen